Documentinformatie


GEBORGENHEID : Thuiskomen in de wereld. Over de pedagogische opdracht van de school

Bertram-Troost, Gerdien ...[et al.]

Cover GEBORGENHEID : Thuiskomen in de wereld. Over de pedagogische opdracht van de school Dit boek wil mensen in en buiten het onderwijs inspireren en een handreiking bieden om zelf het gesprek over 'Geborgenheid' te voeren en na te gaan wat dit voor henzelf betekent en hoe dit in het...

Bakker, Dick den (red.)
GEBORGENHEID
812
Handreikingen
Meppel : Ten Brink Uitgevers, 2020
Voortgezet Onderwijs | Pabo | Primair Onderwijs | Mbo | Vmbo
304 p.
Dit boek bevat bijdragen van: Gerdien Bertram-Troost, Ellen Bondam, Erik Borgman, Arie de Bruin, Guido de Bruin, Fred Delhaas, Casper van Dorp, Dave Ensberg-Kleijkers, Anne Christine Girardot, Erik Harinck, Hanneke Henneveld-van Drogen, Jan Hol, Jan Hoogland, Klaas Koffeman, Maartje Janssens, Wim Kuiper, Naïma Lafrarchi, Herman Langhorst, Birgit Pfeifer, Rens Rottier, Nabil Sahhar, Awraham Soetendorp, Luc Stevens, Taco Visser, Marianne Vorthoren, Hartger Wassink, Antoinette van der Wel, Hade Wouters.
Nederlands
978-907-786-665-8
Dit boek wil mensen in en buiten het onderwijs inspireren en een handreiking bieden om zelf het gesprek over 'Geborgenheid' te voeren en na te gaan wat dit voor henzelf betekent en hoe dit in het onderwijs vorm kan krijgen. Wat geeft de school mee aan jonge mensen om als volwassenen in het leven staande te kunnen blijven en een waardevolle bijdrage te kunnen geven aan de samenleving en de verbinding tussen al die verschillende mensen? Speelt Geborgenheid daarin -meer en anders dan het nemen van maatregelen om veiligheid te garanderen- een rol en is het bieden van geborgenheid een taak van de school? In dertig essays wordt het thema Geborgenheid van verschillende kanten bekeken en beschreven: over de betekenis van geborgenheid in het leven van alledag van mensen in en buiten het onderwijs, die vaak hun hart openen om een blik te gunnen in hun eigen levensverhaal; over wat levensbeschouwelijke tradities als jodendom, christendom en islam over dit onderwerp zeggen; het bestuderen van wetenschappelijke invalshoeken vanuit de ontwikkelingspsychologie, pedagogie, religie en filosofie; over hoe mensen in de onderwijspraktijk geborgenheid ervaren. Het boek eindigt met 'Tien noties bij Geborgenheid', waarin geprobeerd wordt de pedagogische opdracht van de school op het spoor te komen. Samengevat komt deze opdracht op het volgende neer: 'jongeren helpen thuis te komen in de wereld'. .
2021
Boek
GEBORGENHEID LEERLINGEN (SCHOOL) MAATSCHAPPIJ ONDERWIJSGEVENDEN PEDAGOGISCH KLIMAAT SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING

Exemplaarinformatie

VONKT

  • Aanwezig

    Reserveer dit exemplaar